Monday, April 5, 2010

Malas Belajar

Masalah malas sering menghantui jiwa seseorang. Saya percaya bukan sedikit yang alami benda ni tetapi ramai yang mengalaminya. Bukan juga di Malaysia malah diseluruh dunia, bukan juga pelajar malah juga orang yang dah bekerja, bos mahupun kuli, si alim mahupun si jahil, si baik mahupun si jahat, isteri atau suami, malah orang tua atau budak-budak juga alami benda ni.

Perasaan malas sering berlaku dalam diri saya pada setiap semester. Hal ini kerana saya tidak tahu kenapa dengan diri saya yang suka membuat kerja lain dan lalai dalam segala aspek antaranya tugasan, belajar dan sebagainya. Ini mengakibatkan saya sangat tertekan pada akhir semester untuk menyiapkan segala tugasan yang belum siap. Saya seringkali memikirkan tentang diri saya dan bertafakur kenapa dengan diri saya ini yang menyebabkan terjadinya perasan malas yang tereruk ini. Kadang-kadang saya cukup kecewa dengan diri saya kerana asyik tertidur dan malas belajar. Justeru, saya juga cuba menguatkan diri untuk belajar dan menyiapkan tugasan dengan awal tetapi disebabkan sifat malas saya begitu kuat menghantui diri saya, saya terus malas dan asyik tertidur .

Perasaan malas saya cukup mendalam dan memang sesiapa pun tidak mampu untuk membuatkan perasan malas saya hilang. Saya juga cukup kecewa dan selalu tertekan pada diri saya yang mempunyai masalah seperti ini. Pada setiap hari saya berfikir dan cuba untuk mengubah akan tetapi saya lemah dan tidak mampu untuk mengubahnya. Jika masalah saya seperti ini berlanjutan, saya yakin diri saya tidak akan berjaya dalam hidup. Justeru, saya tidak sanggup untuk melaluinya dan saya mahukan diri saya bangkit dari perasaan malas ini. Saya percaya dengan perasaan malas saya ini boleh membuatkan orang lain benci dan tidak suka kepada saya. Oleh itu, ada juga saya cuba bersemangat dalam diri saya untuk membuat sesuatu perkara dengan cepat supaya saya tidak tertekan tetapi itu hanya separuh jalan. Orang lain tidak mampu untuk menolong masalah yang saya sering hadapi, kerana masalah ini memang payah untuk di hapuskan. Saya amat memerlukan pertolongan.....

No comments:

Post a Comment